1-års fotografering i Aspegrens trädgård

I somras fotade jag 1-års bilder i Aspegrens trädgård. Några veckor tidigare var jag här för att fota en naken gravid kvinna till ett annat projekt, så man kan konstatera att omgivningen och miljön är relativt mångfacetterad där.

Detta gullefejs är min kompis Emmas andra avkomma. Senast vi träffades hade vi båda endast en unge per knopp, och nu hade vi bidragit till #synnytystalkoot med varsitt perfekt exemplar.

1-åringen i fråga är av den fotogeniska sorten, men han totalvägrade att visa sina stå-upp-talanger på bild. Varje gång han drog sig upp i stående hann han precis smälla sig ner på rumpan innan kameran klickade till.

Triumfen var grandios.

Posted in Fotografering | Tagged , , , | Leave a comment

Lite mera Rethymnon

Efter att bilresan ner till Åbo gick så bra även med den yngste, så bestämde vi oss för att även ta bilen ner till Helsingfors inför vårt supertidiga flyg till Grekland. Alla var smått trötta och konstiga vid det här laget.

De som hade åkt med sena tåget direkt till flygfältet var troligen ännu tröttare och konstigare.

Kepsen fram och bak som kusinen.

Själva flygresan gick över all förväntan med denhär knatten, han sov under både dit- och tillbakavägen. Dagen vi åkte hem hade han dessutom feber, så det kunde definitivt ha varit jobbigare att resa med bebis än vad det var.

Andra bebisen sov tack och lov i flyget även den.

Vi hade jättevackert väder hela resan, över + 30. Detta innebar att det var lite för varmt att röra sig med barnvagn dagtid, så vi fick hålla oss nära hotellet lite mera än vad som personligen föll mig i smaken. Jag skulle helst ströva omkring lite mera, pool-livet är inte riktigt min grej. Tack och lov hade vi typ 1,5 meter till stranden!

Lio stornjöt av värmen.

Mika såg glad ut också.

Vyn från vår balkong. Där var resten av klanen redan, både i vågorna och på solstolarna.

Mio lärde sig att simma för ett och ett halvt år sedan i Thailand, på sista dagen. Men i havet fick han inte vara utan simdynor.

Bebis fick dock vara utan blöja vid havet.

Det var ett enda pussande <3

Pappa såg fräsch ut.

Kanske hans korta karriär som krypskytt uppe i fortet som fick honom att skina upp.

Mio blev så till sig över kartan och fortet att moffa blev så illa tvungen att gå tillbaka med honom för att spana in de punkter vi hade missat. (När vi kom hem berättade han för sin pappa att han grävt upp en dödskalle här. Hoppas det inte var sant.)

Förstår inte hur han orkade, själv var man helt dö-slut efter att ha gått fyra heta kilometer dit ända från hotellet i gassande solsken.

Tjena, tjena, mittbena!

Men det var värt det. Mäktigt vilka monument man fick till för flera hundra år sedan.

Mio tände ett ljus för min fammo Rakel.

Här var han dock lagom morsk. Förvåningen när “statyn” började röra på sig, jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig. Hoppas han inte fick några större trauman av denna världsomvälvande situation.

Det var det om den resan. Tack till medresenärerna, nästa år på nytt! (drömde en mardröm inatt om vi bokade en resa till Rhodos, så INTE dit)

Posted in Resor | Tagged , , , | Leave a comment

Rethymnon, Kreta

I början på månaden åkte vi till Grekland med det här lilla gänget.

Badkillen var så mycket i vattnet att han nästan löstes upp.

Badbebisen skrattade högt åt vågorna och njöt av att vädra ädelstenarna på stranden. Han var så avslappnad att han till och med tog någon tupplur i solstolarna.

Jag drog mitt strå till stacken genom att uppmuntra offentlig amning.

Inte bara en gång, utan lite här och där så ofta det bara gick.

De här två var på sin fjärde gemensamma södernresa genom tiderna.

Mio passade alltid på att vila fötterna när vagnen blev ledig.

Jag och Nathalie hade lite photoshoot där i nåt skede.

Det gick väl lite sådär.

Men ändå helt okej.

Lio var mest på gott humör hela tiden. Iallafall när han var med moffa.

Värmen krävde att man tog mojitopaus alltid nu som då.

Some-mästaren var också med.

Och jag prövade de fulaste shortsen i världshistorien.

Mio hade nytt hår…

… och Lio not so much. Han sportade kiwi-looken.

Posted in Resor | Tagged , , , | Leave a comment

Vikinglajven

I mitten på augusti styrde vi kosan ner mot Åbo för att infria ett löfte.

Det var ett löfte om en kryssning, i och med att Mio aldrig varit på färjan. I våras när dessa ord uttalades i något svagt ögonblick, kändes sommaren så avlägsen att jag kanske inte på riktigt tänkte att vi blir tvungna att faktiskt ta tag i saken.

Åka färja är nu kanske inte riktigt någonting jag hade gjort frivilligt, om vi säger så. Men ungen var entusiastisk så det räckte för oss alla!

Mika såg även han himla taggad ut.

Lio kanske inte hade någon aning om var han befann sig, men han imponerade med att vara belåten nästan hela vägen från Kokkola till Åbo. En fantastisk bebis, med andra ord.

Det finns ju inte så mycket annat att göra på båten än att köpa godis i tax freen och sedan äta det, så det blev ju kanske lite sugar high där i något skede.

Viking Grace anlände till Stockholm. Den ursprungliga tanken var att övernatta i Stockholm, men ingen orkade med en längre resa i det skede vi bestämde datum för kryssningen, vilket var typ någon dag före.

Han vaknade tidigt, tidigt, och låg med Ville Viking och tittade ut.

Första båtfrukosten.

Den mindre bebisen sov.

Det var sådär lite krispigt soligt på ett sånt vis att man just och just kunde sitta ute på däck.

Ser ju ut som glassväder på bild iallafall.

Lionel, det lilla hangökexet, var lika glad och nöjd hela resan.

De gånger jag fått sätta Mios hår i hästsvans är så få, att det var nödvändigt att dokumentera för all framtid. Det långa håret skulle även snart bli ett minne blott.

Mios kusin Vanessa hade även hon varit på Viking Grace typ en vecka tidigare, och hon hade berättat för Mio att det bästa med båtresan var Ville Viking Discot. Så dit måste vi ju absolut gå!

Discomannen tyckte det var så spännande att han gömde sig bakom mig under stolen, för han kände ju inte Ville Viking och blev blyg för honom. Rimlig attityd.

Vi tog igen det sedan när Ville Viking hade farit.

Mötet med Ville Viking tog säkerligen på krafterna, för Mio fick ta en tvångstupplur på eftermiddagen. Han tyckte även att det bästa med båtresan var när vi satt i hytten och såg på Wipeout.

Väl tillbaka i Åbo skulle Mio övernatta hos faster Vicci, så vi styrde kosan ditåt. Lio krafsade sin gudmor i ansiktet med ett leende på läpparna – förra gången de sågs började han gallskrika, så det var definitivt ett stort framsteg i deras förhållande.

Gandalf var lagom intresserad. Vi lämnade likväl ena barnet med Gandalf och resten av oss promenerade ett par kvarter bort till Park Hotel. Där vågade jag knappt gå på toaletten utan sällskap, för det var sådan American Horror Story-atmosfär över hela stället att jag nätt och jämnt kunde börja sova. Kan dock rekommendera, skräckupplevelsen slår ju definitivt de urtråkiga kedjehotellerna med hästlängder. Supervackra rum, dessutom!

Tummen upp för Vikinglajven och Åbo denna gång.

Posted in Mat för själen, Resor | Tagged , , , , , | Leave a comment

En släng av sommaren

Minen beskriver lite hur jag känner inför mitt aktiva bloggande med två månaders mellanrum. Liksom, jag tänker ju på det betydligt oftare än jag kommer mig för att sätta mig framför datorn. Men bättre sent än aldrig är dagens motto, så nu kör vi!

Mio, detta smarta, snälla och ibland ack, så jobbiga barn, gav upphov till en smärre kris hos sin kära moder när förskolan började. Efter att ha varit så länge hemma med mig och Lio blev kontrasten så stor. Plötsligt skulle min förstfödde kastas in i detta livets oändliga schema med plikter och tidtabeller, nu var det slut på hemmamys.

Jonatan tog det mera med ro, och förskolebarnet själv var ju taggad. Fastän han ser ut att ha sålt smöret och tappat pengarna.

Har även sparkat fotboll. Här är det Team Londit som står i givakt, beredd att krossa motparten.

Lite oklart över vem som krossade vem, men det här var en av de absolut roligaste sakerna jag gjort denna sommar. Skit-tungt var det dessutom.

Det var firmafesten som var orsaken till alla dessa svettiga aktiviteter. Tyvärr kunde jag inte delta i SUPandet där ovan…

… på grund av den korta typen här ovan. Precis när jag skulle kasta mig ut på böljan den blå kom bebisen på att han lider av separationsångest från sin mamma och kan inte vara utom synhåll från mig under hela dagen.

Vi har även haft andra bebisekipage på besök. Linn med en rykande färsk fyra veckors bebis, och Sarah med en inte lika rykande färsk åtta veckors sådan. Förvirrningen när någon av dem grät, innan man tagit reda på om det var ens egen eller ej.

Jenni, som är expert på all form av sjalbärande och knytande av sjalar, var så snäll och kom för att upplysa oss mindre vetande. Hon hade några olika sjalar med, och man blev så inspirerad att bara knyta bebisen till sin kropp för alltid. Den eminenta testbebisen på bilden är dock min egen.

Posted in Äventyr, Bebis nr 2, Hot stuff | Tagged , , , , , | Leave a comment

Hösten närmar sig

Semestern tog slut och augusti går snart in i sin andra vecka. Vi har varit i hemmatrakterna och njutit av att leva utan tidtabeller för en stund, dock ätit gott de flesta dar. Europeiska mattorget till exempel, tror vi var där fyra dar. Möjligen fem. Fyra crepes med bananer och nutella åt jag iallafall den veckan. Jag har även fotat ytterligare ett par nakna kvinnor på åkern ovan. Om det var någon i Vittsar som såg detta så ber jag om ursäkt ifall det var någon som fick ta en Nitro extra den kvällen.

Jag fotade också en 1-åring i Aspegrens trädgård.

Till och med studentfotona kom jag ihåg att överföra från kameran till datorn! Som jag för övrigt skulle ta i samband med studentfesten, men det var någon med amningshjärna som lämnat kamerabatteriet på köksbänken i laddning.

Lionel har umgåtts med familjen. Han blir oftast runtskickad från famn till famn som en vandringspokal, här är det kusin Vanessa som underhåller bebisen.

Noel har också haft den äran.

Är det för att sommarens somriga dagar varit nära noll som det känns som att årstiden kom och gick i ett nafs? Jag har knappt hunnit träffa någon känns det som, men ändå har jag ju hunnit träffa nästan alla. Kanske det bara är livet med bebis som förvirrar mig?

Lionel blir ju snart ett helt halvtår! Han har utvecklats så hemskt mycket de senaste veckorna. Målmedvetet krälar han omkring på golvet och roffar tag i det han för tillfället spanat in sig på. Det är ingen sladdrig och darrig liten bebishand längre som osäkert försöker få tag i en bitring, utan det är en säker grov karlanäve som sliter tag i Baloos tass och försöker få in den i munnen.

Den här veckan började vi med en ordentlig matstol. Inget fjantande i sittern längre när man äter tre rediga måltider om dagen.

Kärlek.

Mio brukar normalt inte vara så här glad över tandtvättandet, det är snarare något som han försöker rådslå kring varje kväll huruvida det är nödvändigt eller icke.

Vi har haft en byggkarl här den här veckan, Jens. Mio var lite orolig när han tog lös ribbor från väggen, han tänkte att kanske det vore bäst att ringa polisen eftersom Jens söndrar vårt hus. Utöver det har det lilla stora barnet underhållit honom hela veckan och pladdrat på så till den grad att jag nästan varit förvånad över att han överhuvudtaget dykt upp nästa dag.

Baloo fäller päls i stora lass som vanligt. Härligt med svarta långa hår på vita soffkuddar *myyyyyys*.

Skallig bebis i kvällssol.

Posted in Bebis nr 2, Fotografering | Tagged , , , | Leave a comment

Femmånadersbebisen

Den här lilla 7,75 kilos klönten blev fem månader för några dagar sedan. Han har hittat sina fötter, griper målmedvetet tag i leksaker och annat kul, så som mitt hår, till exempel.

Till skillnad från den förra bebisen jag hade, som jag gladeligen började ge smakportioner redan vid fyra månaders ålder, fick Lionel vänta en månad extra.

Han är mycket intresserad av när andra äter och man ser ju hur förväntansfull han var på den stora dagen.

Kan ju berätta att det helt klart inte var det här han hade förväntat sig.

Kokad morot är alltså hur äcklig som helst, ekologisk eller inte. Banan föll lilla Baby L mera i smaken några dagar senare.

Tygblommor är också gott.

I väntan på sådana här smakportioner får man väl hålla till godo med tygblommor.

– Blä för morot! säger Lionel.

T.

Posted in Allmänna iakttagelser, Bebis nr 2, Mat för kroppen | Tagged , , | Leave a comment

Sommarn

Sommaren kom i något skede, efter en kall och snöig junibörjan. Till och med lillråttan fick blotta sina spiror för solens värmande strålar.

Det varade ju i och för sig inte länge, vi kan låta en vissnad lilja representera allas våra vissnade sinnesstämningar när kylan erövrade den finska sommaren.

Bebisen fick ett nytt gym hemma hos mormor och morfar. Han matchade så bra med underlaget den där ena dagen att hade han varit utan huvud så hade man inte ens sett bebisen.

Lionel har blivit morfars unge och sitter mest i morfars famn när vi är till Såka och hälsar på.

Fadder Nathalies famn duger nog också, och i fredags satt hon barnvakt hela halva kvällen när jag och Mika var på lite rajtantajtan till Mustakari Memories.

Det har druckits en hel del kaffe.

Och oftast är Mios och Lionels kusiner alla samlade under samma tak.

Jag var på Lindas bebis dop, denna högtidliga händelse tog även den plats i Såka-centrum.

Men vi har nog också varit hemma en hel del och inte bara ut på språng.

Både chillat…

… och busat.

Första så kallade sommarmånaden är till ända, och denne pys har ännu 1,5 månader sommarlov kvar, hurra!

T.

Posted in Bebis nr 2, Sexåringen, Vardagliga saker | Tagged , , | Leave a comment

Midsommar

Ytterligare en midsommar har tillbringats vid villan på Laxören. En av mina favoritplatser i världen, som balsam för själen att vara där.

Lionels första båttur, men absolut inte den sista.

Broder hämtade oss i sin båt, min båt har inte blivit satt i vattnet än. I och för sig är det skäl att ifrågasätta huruvida det vore säkert eller ej att föra över en bejbi i min skrangelbåt.

Vädret var skit, men humöret ganska på topp ändå. Det regnade ju inte iallafall.

Bebis sov gott i gäststugan, därav det glada fejset.

Fejset blev ännu gladare efter att den här tallriken hade tömts.

Om detta blev en selfie eller en bild på kakan står oklart, men resultatet blev säkert finemang.

Somliga är lite smidigare än andra. Skulle jag hoppa så där högt, så fick man föra mig till akuten efteråt.

Man ska hålla sig till det man är bra på, vissa hoppar högt och andra är mästare på att äta.

De här två gjorde precis detta i två och ett halvt dygn. Oklart vad exakt de gör, men någonslags soppa tror jag det var de bryggde.

Bejbi bryggde många olika soppor i sin blöja.

Han var dock inte superglad hela tiden.

Allt gott har ett slut.

På söndag packade vi ihop sakerna och ungarna och passade på att åka över i båten mellan regnskurarna.

Tack alla medresenärer för ännu en trevlig midsommar i Lepplax!

Posted in Mat för kroppen, Mat för själen | Tagged , , , | Leave a comment

Barn-burnout

Eftersom sommaren lyser med sin frånvaro illustrerar vi detta inlägg med en semesterbild från Parga, Grekland.

Stora barnet började sitt sommarlov i onsdags, fastän det känns mera som höstlov när man tittar ut. Denna vecka har jag för första gången, sedan jag inledde moderskapsledigheten, tänkt på hur lugnt och skönt det skulle vara att få åka till jobbet om dagarna. Kombinationen 6-åring + bebis har totalt dränerat mig på energi, och tålamodet har trytit inte bara en gång per timme dag. Idag åkte Baloo och Mio till Brudskär, bebisen sover, och det är så lugnt att jag knappt vågar tro att det är sant. Hurra. Hade jag inte haft stallet att åka till om kvällarna hade jag förmodligen slitit mitt hår i något skede.

Tur att jag inte gjorde det, för jag skulle inte passa som flintskallig.

T.

Posted in Allmänna iakttagelser, Sexåringen, Vardagliga saker | Tagged , , , | Leave a comment

Mio fyller 6 år!

Idag blir knackkorven 6 år gammal! Helt ofattbart. När blev han så gammal? Vi firade honom redan i lördags, och i samma veva hade vi namnfest för Lionel. Det var fullt hus – fullt hus bokstavligen, eftersom det regnade utomhus.

Pizzamästaren började baka pizzor klockan nio på morgonen, jag fick till och med svängt ihop en glutenfri pizza.

Kakorna kom från Leivontapalvelu HyväKakku. Min vanliga kakleverantör fick förhinder, och HyväKakku tog emot min beställning med kort varsel. Mio läser Kalle Anka för hela slanten varje morgon-middag-kväll, och önskade sig därav en Kalle Anka-kaka. Han var mycket nöjd. Jag var också mycket nöjd och stod vid kylskåpet med en gaffel i handen och slevade i mig resterna av den gröna kakan till frukost igår.

Mio fick så många Lego-paket att han kunde bygga ett torn av dem. Han byggde både under festen och hela följande dag.

Han hade också önskat sig ett schackbräde, och visst fanns det ett sådant i Lindas och Sinis paket.

Lionel Mika Valentin Björndahl var snygg i jeans och fejkläderväst på bodyn.

Mitt gudbarn fick jag när jag var sjutton år, och nu fick mitt sjuttonåriga gudbarn sitt första gudbarn.

Jag är mycket tacksam över att man inte behöver hjälpa honom att bygga dessa längre. På juldagen byggde han åtta timmar i sträck, just och just så man fick i honom mat däremellan.

Bebisen orkade förvånansvärt bra. Han tog en 43 minuters tupplur där någongång efter kaffet och sedan var han på g igen.

Förstås tog det ju lite på krafterna nog att vara i händelsernas centrum så länge med åtminstone tusen gäster. Tror dock att modern i huset var den tröttaste av alla när festen var slut.

Posted in Bebis nr 2, Hot stuff, Sexåringen | Tagged , , , | Leave a comment

Ovälkomna gäster

Jag lever ett lugnt och fridfullt liv, så normalt som det bara kan bli. Stress från jobb och småbarnsliv och ett tråcklande med vardagen för att hinna med hobbyn och sånt, men i det stora hela skönt och fridfullt. Jag har fina relationer till familj och vänner, och det känns tryggt att barnen har så många trygga vuxna i sin närhet.

När man är skild kan det ju gå på många olika sätt, men jag och större barnets far har en bättre relation än någonsin och har daglig kontakt, samt står enade i beslut som rör vårt gemensamma barn. Och det är skönt. Det gör ju livet enklare för alla parter på många sätt och vis och härligt för barnet ifråga.

Men som i alla sagor så finns det ju den där elaka häxan som vill förstöra och inte står ut med att alla andra är lyckliga och mår bra. Smolken i bägaren. Ormen i paradiset. De där typerna som inte kan leva utan dramatik utan måste försöka börja röra omkring i grytan och dra ner andra i sin egen misär.

De typerna knackade på min dörr idag. De som inte ännu förstår, efter flera polisanmälningar och tillsägelser att de måste låta oss vara ifred. Det är jobbigt att inte få vara ifred i sitt eget hem, det är där man ska kunna känna sig trygg.

Det är iallafall första gången i år som jag behövt kontakta polisen, så någonting positivt hittas det väl med allt.

T

Posted in Uncategorized | Leave a comment

En lugn dag

Ibland kommer de där dagarna då allt bara flyter på och stressnivån ligger stadigt kring noll. Hjärnan ligger sval och startklar i sin håla hela dagen när det inte finns någon som överhettat den ännu. Det händer ganska sällan.

Bebis ligger snällt och sover i soffan, han matchar underlaget i skönt grönt. Han vaknar utan skrik och gymmar snällt på i babygymmet hur länge som helst. Till och med överflödet som kläms ut i blöjan hålls i blöjan, och bodyn klarar sig utan kontaminering ända till kvällen.

I fåtöljen sitter en gravid kvinna och förgyller dagen i flera timmar tills det är dags att åka med bebisen förbi dagis efter storebror och sedan till mommos. Mommo råkar ha älgfärsbiffar, mina absoluta favoriter någonsin, i stekpannan precis när vi kommer, och kusinerna som bor grannar far ut och sparkar boll med Mio. Senare får man ett meddelande att de begagnade pinnstolarna i originaltappning jag suktat efter och bjudit på blev mina för en struntsumma.

Det är sådana dagar man drömmer om de andra dagarna när hjärnan kokar redan innan klockan blivit tolv, alla andra i huset vägrar samarbeta, vädret är skit, och tidtabellen rasade direkt från morgonen.